Zöldülő építőipar: tudatosabb termékválasztás, kisebb ökológiai lábnyom
A zöldebb építőipar a klímaválság idején megkerülhetetlen kérdés, elengedhetetlen, hogy olyan megoldásokat alkalmazzunk, amelyek kímélik a bolygót. A Terrán elkötelezett a minél kisebb ökológiai lábnyom elérése mellett, ebben a legfontosabb lépésük a napelemes tetőrendszer megalkotása.
Az építőipar és az ingatlanszektor az energiafelhasználás mintegy 40 százalékáért felelős, ezért nagyon lényeges kérdés ezekben az iparágakban a fenntarthatóság. A hazai ESG-törvény bevezetése és az építőanyagok környezeti terheléséről szóló információs rendszer elindulása is a zöld átállásra ösztönözheti az építőipart. A klímacélok eléréséhez fontos az épített környezet energia- és alapanyag-igényének mérséklése, a fenntarthatósági szempontok szem előtt tartása.
Zöldebb építőipar, de hogyan?
Sok szempont játszik szerepet a minél kisebb ökológiai lábnyom elérésében, például az építőanyagok környezeti hatásai, a nyersanyag feldolgozása során létrejövő üvegházhatású gázok keletkezése, a szállítás, a hulladék kezelésének módja és felhasználása, a megújuló energiaforrások használata. Fontos tehát, hogy az egész életcikluson át, a tervezés, az építés, majd a használat során is a lehető legkisebb legyen az energia- és a természeti erőforrások felhasználása. Ehhez segítséget jelenthet, hogy elindult az az online nyilvántartás, amely elérhetővé teszi az építési termékekre vonatkozó műszaki és környezeti információkat. Emellett a tavaly év végén elfogadott építészeti törvény előírja az épületek esetében az energetikai tanúsítvány mellett a zöld útlevelet és a teljes életciklusra vonatkozó szervizkönyvet is. Mindez hozzájárulhat a zöldebb építészethez, a tudatosabb környezetvédelmi szempontok figyelembevételéhez. A Terrán ha nem is az egyetlen, de talán legnagyobb lépése a zöld gondolkodás útján a napelemes tetőrendszer megalkotása volt, hiszen tiszta energiával fedezi a családok áramigényét. A Generon megalkotásával hasznosítható a napenergia, de a szolárcserepek a klasszikus védelmi funkciót sem nélkülözik. A napelemes tetőrendszer a szemléletformálásban is fontos, hiszen így egyéni szinten is tehetünk a környezetünkért. A hazai gyártás pedig jóval rövidebb szállítási útvonalat, ezzel kisebb ökológiai lábnyomot jelent.
Már pirosban is lehet zöld
A Terrán számára a minél környezettudatosabb szemlélet termékeikben és gyártási folyamataikban egyaránt kulcsfontosságú. A cégcsoport bólyi telephelyén napelempark biztosítja a cserépgyártó üzem teljes villamosenergia-ellátását, Pécsett és Kunszentmiklóson pedig a megvalósítás utolsó fázisába ért a megújuló energiaforrás kiépítése. A Terrán napelemparkjai 1600 MWh/év termeléssel az éves energiafelhasználásuk ⅔-át biztosítják. Az idei évtől a korábbi energiahordozók 48%-át váltják ki megújuló forrásokkal, 2030-ig pedig megcélozzák a karbonsemlegességet. A 2021-ben bevezetett Generon napelemes tetőrendszer mindeddig fekete színben volt elérhető, ám idén a cégcsoport főként azok számára, akik a klasszikus színű cserépfedéseket kedvelik, bevezette a Generon RED-et, a piros napelemes tetőcserepet. A
Generon RED egy továbbfejlesztett réteggel is rendelkezik, amely meghosszabbítja a termék élettartamát. A Generon RED napelemes tetőrendszer a Terrán kínálatában megtalálható piros tetőcserepekkel homogén felületet alkot, megőrzi a klasszikus megjelenést, miközben energiát termel a fejünk fölött. Így a napelemes tetőcserép már pirosban is zöld választás.
A közel 100 éves Terrán Cégcsoport komplett tetőfedési rendszereivel és kiváló minőségű termékeivel Európa egyik legmodernebb betoncserép gyártójává nőtte ki magát. A családi tradíciókra épülő cégnél alapvető követelmény a kutató-fejlesztő munka és a magas minőség iránti elkötelezettség. A vállalat Magyarországon kettő (Bólyon, Kunszentmiklóson), Szlovákiában és az erdélyi Aranyosgyéresen pedig egy gyárat működtet. A cégcsoport alkalmazottainak száma jelenleg 345 fő, Horvátországban, Romániában (Erdély), Szlovákiában és Szerbiában vannak leányvállalataik.
A cég számos elismerést magáénak tudhat: 2003 tavaszán Construma Nagydíjat, 2015-ben Construma Díjat nyertek, 2005-ben BNV Nagydíjat, 2010-ben Business Superbrands díjat, 2013-ban Magyar Termék Nagydíjat kaptak és immár négyszeres MagyarBrands díjasok. Ezen kívül a 2014-es évben kategóriájának legsikereseb üzleti márkája lett a vállalat, valamint elnyerte a "Best Buy Award" díjat, azaz 2017-ben a vásárlók a Terránt nevezték meg a legjobb ár-érték arányú tetőcserépmárkának Magyarországon. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Gódi Attilát, a Terrán ügyvezetőjét választotta a 2017-es év üzletemberének.