2015.01.22.
Danis Kata
Beltéri kép készítése Cinerenderrel





Novemberi cikkünk folytatásaként a Cinerender motort egy belső kép fotózásánál is kipróbáltuk. A már alkalmazott trükkökön kívül így lehetőségünk nyílt pár további beállítás kipróbálására.



A cikk első részét itt olvashatják.

A kiindulás alapja ebben az esetben is egy előre beállított jelenet volt, ehhez adtunk kisebb módosításokat, amiknek segítségével. A kiinduló jelenet a belső nappali, gyors, amit először fények és lámpák lehelyezésével módosítottunk.

Beltéri renderelésnél az első gondot a megvilágítás hiánya okozza. A kívülről érkező fény gyakran nem elégséges, nem világosítja meg kellőképpen a belsőteret a jó fotóhoz. Ez jól látható az első képen is. A korábbi ArchiCAD verziókhoz hasonlóan most is rengeteg féle Lámpa eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy a megvilágítást kedvünk szerint alakíthassuk. Ezek többsége főként az éjszakai megvilágítást szimuláló képeknél használható kitűnően. Nappali megvilágítású, belső képek renderelésénél viszont a CineRender esetében is az ablakfény objektumokat érdemes bevetni. Az ablakfény tulajdonképpen egy olyan lámpa objektum, melynek a méretét az ablak méretéhez tudjuk igazítani és így elhelyezhetjük a terven. Segítségükkel jobb fényviszonyokat teremthetünk a belső fényképezéséhez.



Ablakfény objektumokat állítottunk tehát minden ablakba. Ahhoz, hogy az ablakfény nyomai ne látszódjanak a renderelt képen érdemes azt az ablakon kívül kell elhelyezni, de az üveghez közel.

A fényeket nem csak a beállított képen éppen látható, hanem a többi, távolabbi takart ablakra is rátettük. Így sikerült az emeltből és a hátsó folyosóból látszó, egyébként sötét sarkoknak is természetesnek ható megvilágítást adni. Az ablakfényt tehát derítőfényként is használtuk.



Ha lámpákat helyezünk el a terven, fontos, hogy a renderelési beállításoknál ne felejtsük el megadni, hogy a lámpákat, mint fényforrásokat milyen arányban vegye figyelembe a program – legyen az a lámpa ablakfény, nap objektum vagy bármilyen más fényforrás. Az ablakfényeknek is csak akkor lesz hatása a képre, ha a lámpa nem 0%-on áll.



A belső renderelt képen különösen feltűnővé vált a környezet hiánya. Így a renderelés egyik fontos lépéseként bekapcsoltuk a HDRI ég használatát. Ezzel elértük, hogy a program egy HDR kép alapján veszi figyelembe a környezeti fényeket, az ablakon keresztül beszűrődő háttérkép pedig sokat segített a látványon.

A HDRI ég bekapcsolása egyúttal azt is eredményezte, hogy a kép enyhén sötétebb lett a korábbi állapothoz képest. Ekkor az ablakfények intenzitásával tudunk játszani. A képen a világos hatást úgy értük el, hogy a fény fő intenzitását 180%-ra állítottuk. Hasonló módon a fény hatótávolságát is lehet állítani, ami alapbeállítás szerint 6 m. Ha az értéket magasabbra vesszük, a fény hatása az ablaktól


Ablakfény erőssége 120% Ablakfény erőssége 200%


A fotók készítése során szintén gondot okozott a tükröződések kezelése. A probléma a kép jobb oldalán, a belső tér felől az üvegfelületen keresztül látszódó külső ablak okozta. A külső ablakon visszatükröződő kép ugyanis nem jutott át a belső oldali üvegen, azt a benyomást keltve, mintha a terasz ablaka nem tükröződne. A jobb szemléltetés végett más szögből is megvizsgáltuk a problémát; külső képet készítettünk a felületről, úgy, hogy egy üvegfalat raktunk az ablak elé. Miután a hátsó felület tükrözését kikapcsoltuk, kiderült, hogy nem csak a tükörkép nem látszik át az elülső üvegen, de maga az ablak sem jól jelenik meg.

A kiindulási állapot – az ablakon látszanak az elé helyezett üveglap nyomai Kép a mélységbeállítások növelése után – az üveglap átlátszósága a helyére került Kép a tükröződés visszakapcsolása után


A megoldást végül a következő két lépés alkalmazása jelentette:

Az renderelési beállításoknál a Globális megvilágítás pont alatt az Üveg/tükör optimalizálás értékét magasabbra vettük, az eredeti 80-ról 95-ös értékre.

Másrészt a Beállítások/Általános beállításoknál a Sugár mélysége beállításoknak adtunk magasabb értéket (ez esetben 7-et). Ezeknek a lépéseknek az elvégzésével sikerült elérni, hogy az üveglap mögött tükröződő felületek átlátszanak az első üveglap felületén.

Sugár mélysége: 3 Sugár mélysége: 4 Sugár mélysége: 7


A fenti beállítások mellett a külső képnél is alkalmazott változtatásokat végeztünk el a képen. Átállítottuk a régi anyagokat – az eredeti ArchiCAD 15 anyagokat az ArchiCAD 18 Cinerenderre optimalizált anyagai váltották fel, és a padló tükröződését is visszavettük. Több helyen a tárgyakat, növényeket is lecseréltük. Íme a végeredmény.

Ha szeretne többet megtudni a renderelésről, ajánljuk figyelmébe a Graphisoft Cinerenderrel foglalkozó angol nyelvű videóit, ahonnan további ötleteket, információkat tudhatnak meg az új renderelő motorral kapcsolatban:

http://www.graphisoft.com/archicad/archicad-18/rendering/
elöző cikk
magazin cikkek
következő cikk

Hirdetés