2013.02.22.
Danis Kata
Látványterv készítés ArchiCAD-ben

Talán hihetetlen, de a lenti kép teljes egészében ArchiCAD-del készült.


Az ArchiCAD-re általában rajzoló programként gondolunk, és így nem használjuk ki a benne rejlő további lehetőségeket. Talán fel sem merül, hogy a program látványtervek fényképezésére is alkalmas lehet, pedig a fenti képet is ArchiCAD-ben, a Lightworks renderelő motor segítségével készítettük. Mint látható, a megfelelően beállított értékekkel és pár órányi türelemmel felvértezve egészen jó végeredményt érhetünk el, anélkül, hogy drága renderelő programokat használnánk.



A külső és belső terek fényképezési beállításai az ArchiCAD-ben (csakúgy, mint a valóságban) eltérnek egymástól. A minél tökéletesebb végeredmény elérése érdekében nem árt tisztában lennünk vele, hogy a két esetben milyen beállításokkal érdemes kísérletezni. A következőkben két példa fázisfotóin igyekszem szemléltetni, hogy mely beállításoknak milyen hatása van a készülő képre.


Külső fényképek készítése

Az első kép az ArchiCAD beépített fényképező motorjával készült. Arra tökéletesen megfelel, hogy az egyes építészeti részletek által vetett árnyékot érzékeltesse, de a valósághű látványtól roppant messze van. Természetesen az árnyékok kirajzolásához szükség van rá, hogy az Árnyékvetés és Fényforrások alatti Nap kapcsolók be legyenek kapcsolva a Fényképezés beállítás ablakban.


Ezt a képet már a Lightworks fényképező motor alapbeállításaival hoztuk létre. A Lightworks fényképező motor nem csak a közvetlen napfény hatását, de az egyes felületekről visszaverődő fénysugarakat is figyelembe veszi. Jól látszik, hogy mekkora változást jelent már egyetlen gombnyomás is. Számottevő különbségek figyelhetők meg az egyes színárnyalatoknál, a különböző síkok elkülönülésénél, illetve az üvegfelületek tükröződésénél.


Az ezt követő lépések során több dolgot is át kell majd állítani a Fényképezés beállítás ablakban. Elsőként ki kell kapcsolni a Nap-ot és bekapcsolni a Lámpa kapcsolót, mert helyette a lámpák közül a Nap és Ég objektumokat, belső terek fényképezésénél pedig az Ablakfény objektumot fogjuk használni. Szintén érdemes az ambiens és kamera fényeket bekapcsolni, mert ezek nélkül a végeredmény értékelhetetlenül sötét lesz.
(Fényképezés beállítás ablakot a Dokumentáció/ Kreatív látványtervezés/ Fénykép beállítás... menü alatt találjuk meg.)



Az előző képen még nem láthatók a valóságos árnyékokra jellemző elmosódások, az árnyékok széleinél lévő átmenetek. A valóságban ugyanis a fénysugarak nem csak párhuzamosan a napból érkeznek, hanem szóródnak, visszaverődnek a különböző felületekről. Ennek a jelenségnek a létrehozására való az úgynevezett Nap objektum, mely a lámpa elemek között a Lightworks fények mappában található. Alapbeállításait használva ezt az eredményt kaptuk. Hatását csak akkor tapasztalhatjuk meg ha a kikapcsoltuk az Nap-ot a fényképezés beállításainál. Alapbeállításait használva ezt az eredményt kaptuk.





Az égből érkező szórt fény hatásának érzékeltetésére az Ég objektumot használhatjuk. Az oldalsó képen az Ég objektum alapbeállításainak hatása látható (a Nap objektum a kép készítésekor ki volt kapcsolva). Jól megfigyelhető az égbolt kékes fényének hatása, illetve a felületek találkozásánál (például a gerendák falhoz csatlakozásánál) az árnyalatnyi különbségek, helyi kontrasztból adódó árnyékok.




Mint láttuk, a Nap objektum használatával a képre kerülnek a finoman szórt élű árnyékok, viszont az összhatás sötétre sikerült. Az ég objektum visszaadja a környezeti szórt fény derítő hatását. Az igazán jó eredmény elérése érdekében mind a Nap mind az Ég objektumokra szükség van. A kép megmutatja a Nap és Ég objektumok együttes hatását.



A Nap objektum beállításainak finomítása szükségessé válhat, ha a színe túl élénk, az intenzitása nem megfelelő vagy az árnyékok túl elmosódottak.
Ha a napfény erősségével van probléma, akkor a napfény intenzitáson érdemes változtatni. Az eredeti 50-es intenzitású kép így változik, ha az intenzitás értéket a felére csökkentjük a Tárgy általános beállításai ablakban.


Ha az árnyékok szélét, élességét szeretnénk finomítani akkor a fényforrások számával érdemes kísérletezni, ezek számának növelése a következőképpen hat a fotónkra.

(Ezeken a képeken a renderelés gyorsítása végett nincs bekapcsolva a tükröződés.)

Az Ég objektum változtatásával mérsékelhetjük a kép zajosságát, módosíthatjuk a színtónusát. Előbbihez az intenzitást kell csökkenteni. Így hat a képre, ha az intenzitást 10-10 ponttal csökkentjük.






Természetesen a renderelés nem egzakt tudomány. A beállításokkal való kísérletezés sok időt vehet igénybe, hiszen a látvány fényképezése a programnak időbe telik. Bizonyos értékek megadásával a számolási munka hatékonyan csökkenthető.
Például a közbenső munkafázisoknál érdemes lecsökkenteni a képek méretét, felbontását.




Amíg elsősorban az árnyékok megfelelő beállításával kísérletezünk, addig a hatások alatti kapcsolókat (Visszaverődés, Átlátszóság, Sima felület) kikapcsolhatjuk, és így jelentős időt takaríthatunk meg.
Az Eljárást is érdemes ilyenkor a Jobb vagy Normál kategóriában tartani illetve a simítás értékeit is levehetjük.

A végső kép elkészülte előtt a megfelelő fényviszonyok, és minőség beállítások után még pár olyan dolgot elvégeztünk, ami nem tartozik szorosan a renderelés beállításaihoz, azért, hogy az eredmény életszerű legyen. Elsőként berendeztük a teraszt és a környező szobákat, így az üvegfelületeken tükröződő és mögülük átsejlő bútorok sziluettje sokat hozzátesz a látványhoz.

A lapostető peremén átbukó növénytömeget a tárgyak között megtalálható sövény végelemmel modelleztük. A lenti hatáshoz több rétegben és különböző hosszúságokban helyeztük el az elemet a fal tetejére, ettől alakult ki a növényzet egyenetlen alsó széle.

Az üvegfelületek viselkedését is igyekeztünk leutánozni. A valóságban a sötétebb térrész felől nézve az üvegfelületek átlátszóak, míg a világosabb térrész felől szemlélve sötétnek tűnnek és tükröződnek. Nappali megvilágítás esetében ez azt jelenti, belülről kifelé átlátunk az ablakon, kívülről befelé nézve viszont a tükröződéseket látjuk a fekete ablakfelületen, az üveg másik oldalán csak az ablakhoz közel álló tárgyak körvonalai rajzolódnak ki. A lenti képen ezt a hatást úgy értük el, hogy az üveg anyagok színét feketére állítottuk át, és az átlátszóságnak alacsonyabb tükröződésnek magasabb értéket állítottunk be.



Belső terek fényképezése



Épületbelső fényképezésekor további beállításokat és megvilágítási eszközöket használhatunk. Alapállapotban az ArchiCAD belső renderelő motorja nem túl kifinomult képet ad nekünk. Az ablakokon bejövő fény miatt az árnyékok rendkívül élesek, de a falak árnyalatkülönbségei sem érzékelhetők. Ennél a Lightworks motorral lényegesen jobb képet készíthetünk.





A Lightworks motorral, lámpa objektumok nélkül készült kép még ennyit sem mutat. Ahhoz, hogy értékelhető végeredményt kapjunk, az ambiens fény értékét a fényképezés beállításai ablakban magasra kell állítani (120-150%), különben a belső kép tónusa túl sötét lesz. Az árnyékok megjelenéséhez szükség van a Nap objektumra és az Ablak fény objektumok elhelyezésére és beállítására. A követő képen már ezek együttes hatása is látható.





A fent felsorolt, kezdeti beállításokkal ilyen képet hozhatunk létre. Az Ablakfény objektum méretét a térbeli képen mozgatható fogópontjai segítségével húzhatjuk akkorára, mint a bevilágító felületünk, így imitálva az ablakon átszűrődő szórt fény hatását. A hátsó falon látható fényfolt a külső Nap objektumtól származik. Az Ablakfény kékes és a Nap sárgás színe közötti különbséget érdemes megfigyelni. A két szín disszonanciáját csökkenthetjük, ha az objektumok színét megváltoztatjuk a tárgy általános beállításai ablakban.


Ha nem vagyunk megelégedve a kirajzolódó árnyékokkal, akkor a napfény beesési szögét, és azimutját kell módosítani a 3D kép beállításai ablakban. Ezt a menüt a 3D képen jobb egérgombbal kattintva találjuk meg. A további nap beállítások lapon lehetőségünk van égtáj, földrajzi hely és dátum, napszak szerint meghatározni a napsugarak irányát. A renderelt képre mindez csak akkor van hatással, ha újrageneráljuk a térbeli képünket, legegyszerűbben úgy, hogy bezárjuk a 3D ablakot, majd újra megnyitjuk azt.



Apró trükkökkel tehetjük a képünket még életszerűbbé. A valósághoz közelíthetünk, ha az áttetsző üvegfelületek mögé tárgyakat, elemeket helyezünk el. Így az átlátszó ablaküveg mögött megjelennek a tárgyak, visszatükröződnek, az egész kép sokkal élőbb benyomást kelt. A valóságban nappali megvilágításnál megfigyelhető, hogy míg belülről kifelé nézve az üveg átlátszó, addig kívülről befelé nézve az ablaküvegek sötétebbnek látszanak. A kép jobb oldalán ezt az effektust imitáltuk, mégpedig úgy, hogy a kívülről látszó teraszajtó üvegének színét feketére állítottuk át. (Ezt a trükköt már a külső renderelt képnél is alkalmaztuk.)


Szintén hozzátesz a látvány valószerűségéhez, ha bútorok alatti árnyékok egymásra hatását is sikerül jól beállítanunk. Ennek érdekében egy plusz, derítésre használt Ablakfény objektumot helyeztünk el a plafon síkja alá. A felülről érkező szórt fény segít kirajzolni a bútorok árnyékainak finom árnyalatait.


Az egyes anyagok fényképen való megjelenését a Lehetőség/ Elem tulajdonságok/ Anyagok... felnyíló ablakban állíthatjuk be. Itt ügyeljünk arra, hogy a Bemutató létrehozása ezzel ablakban a Lightworks fényképező motor legyen bekapcsolva. Ezek után választhatjuk ki és állíthatjuk be a kívánt textúra olyan tulajdonságait, mint a szín, visszaverődés, átlátszóság stb.




Természetesen a valósághű képek létrehozásához olyan, kifejezetten látványtervezéshez használatos programok szükségesek, mint az Artlantis a 3DsMax vagy a Cinema 4D. Az Artlantis-ba való importálást az ArchiCAD támogatja, a 3DsMax-hoz és Cinema 4D-hez használható importerek honlapunkról letölthetők.

Din3D importer Cinema 4D programhoz

Din3D importer for 3ds max
elöző cikk
magazin cikkek
következő cikk

Hirdetés